OGÓLNY CEL KSZTAŁCENIA:
Celem studiów jest merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do pracy diagnostycznej i terapeutycznej w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświaty prowadzących działania o charakterze terapeutycznym, do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specyficznymi trudnościami i ich rodzinami oraz do wykorzystywania różnorodnych narzędzi w procesie terapeutycznym.
Słuchacz zdobędzie umiejętności i kompetencje umożliwiające prowadzenie diagnozy i terapii wybranych grup wiekowych i osób ze specyficznymi trudnościami oraz prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, grupowych lub indywidualnych. Dzięki pogłębionej wiedzy słuchacz będzie lepiej rozumiał przyczyny występowania rozmaitych zaburzeń, uzależnień, trudności w nauce, będzie potrafił diagnozować poszczególne zaburzenia i trudności oraz dobierać odpowiednie formy terapii.
Uczestnikami podyplomowych studiów „Diagnoza z elementami terapii pedagogicznej” mogą zostać absolwenci studiów wyższych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich wszystkich specjalności kierunku pedagogika, pedagogika specjalna i kierunków nauczycielskich, zainteresowani uzyskaniem uprawnień do prowadzenia zajęć z zakresu diagnozy i terapii dzieci i młodzieży oraz podniesieniem kwalifikacji zawodowych. Studia są przeznaczone dla osób zainteresowanych doskonaleniem warunków edukacyjnych i wspieraniem rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami, a także zainteresowanych prowadzeniem zajęć warsztatowych, poradnictwa oraz konsultacji z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej dla ogniw procesu pomocy specjalistycznej – poradni psychologiczno-pedagogicznej, świetlicy terapeutycznej, warsztatów terapii zajęciowej, różnego rodzaju ośrodków terapeutycznych, przedszkoli i klas integracyjnych oraz innych placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
w zakresie umiejętności
w zakresie kompetencji społecznych
• Dydaktyka specjalna
• Diagnostyka w pedagogice specjalnej
• Podstawy psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii
• Podstawy psychiatrii i neuropsychologii dziecięcej
• Diagnoza psychofizyczna dzieci i młodzieży
• Diagnoza i wspomaganie predyspozycji i uzdolnień
• Techniki integracji i komunikacji w grupie, mediacje interwencyjne w sytuacjach kryzysowych
• Organizacja i prowadzenie procesu terapeutycznego
• Elementy logopedii i terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej
• Podstawy terapii pedagogicznej
• Prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami
• Diagnoza i terapia dzieci z dysleksją, dysgrafią i dyskalkulią
• Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami rozwoju ruchowego
• Praca reedukacyjna – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
• Terapia pedagogiczna dzieci trudnościami w nauce matematyki
• Terapia pedagogiczna dzieci trudnościami w nauce czytania i pisania
• Terapia pedagogiczna dzieci z zaburzeniami rozwoju społeczno-emocjonalnego
• Profilaktyka uzależnień i problemów dzieci i młodzieży
• Terapia rodziny – poradnictwo, konsultacje, warsztaty i szkolenia
• Terapia zabawą
• Warsztat umiejętności terapeutycznych
• Praktyka
CZAS TRWANIA STUDIÓW:
• studia podyplomowe, 3 semestry – 630 h
• liczba godzin praktyki – 180 h
WYMAGANIA STAWIANE KANDYDATOM PRZY PRZYJMOWANIU NA STUDIA PODYPLOMOWE:
ŚWIADECTWO:
Absolwenci otrzymują, zgodnie ze wzorem ministerialnym, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Szczecińskiej Szkoły Wyższej Collegium Balticum na podstawie zaliczenia zajęć dydaktycznych, obecności na zajęciach oraz zdania egzaminu końcowego.
Opiekun kierunku
Message modal